Tvorbou loga jsme se, nejen v rámci blogu o podnikání na Amazonu, zabývali již několikrát. Je to ale téma extrémně důležité a také obsáhlé. V dnešním článku proto přiblížíme několik dalších oblastí, které při tvorbě rozhodně nesmíte podcenit.
Jak vnímat logo vaší značky
Jednoduše jako špičku ledovce. Veškerá masa vaší značky zůstává na první pohled skryta a právě ten nepatrný kousek vyčnívající nad hladinu musí zaujmout pozornost každého, kdo zrovna pluje kolem. A že to v dnešní době není nic jednoduchého, je asi celkem jasné. Po globální obchodní platformě totiž pluje těch vršků ledovce veliké množství a každý z nich reprezentuje značku, jejíž tvůrci mají naprosto stejný cíl jako vy. Zaujmout a nepustit.
Podnikání na Amazonu se v oblasti propagace samozřejmě vůbec neliší od ostatních typů prodeje. Vaše logo sice není to, co na vaší prodejní stránce zákazník uvidí jako první, ale nesmíte zapomínat minimálně na celou podporu prodeje, která sahá daleko mimo hranice Amazonu.
Dobře, logo je tedy vidět. A první dnešní pravidlo se týká těch, kterým je primárně určeno, neboli
-
Poznejte svého zákazníka
Musíte ho bezpodmínečně znát ještě předtím, než se samotnou tvorbou loga začnete. A když poznat, tak skutečně důkladně. Z našich minulých rad už jistě víte, že při tvorbě loga (případně při jeho zadání grafikovi) se snažíte o nadčasovost. To je pravda. Ale logo tvoříte v přítomném čase a kromě výhledu do budoucna musíte uvažovat i nad tím, co má vaše zákaznická komunita v oblibě právě dnes. Teprve pak můžete uvažovat, jestli se to shoduje i s vaší představou dlouhé „životnosti“ loga.
Ideálním příkladem jsou například produkty pro děti. Pokud pomineme vzhled produktu, obalu a paletu korporátních barev, vaše snaha směřuje k tomu, aby logo zaujalo děti, i když nakupovat budou v závěru samozřejmě dospělí. Děti si ale velmi často zboží vybírají, nebo se o to alespoň snaží a jejich „hlasovací právo“ bývá při konečném výběru často tím hlasitějším. Právě tak máte možnost položit základy své zákaznické skupiny. Uvažte, že z většiny dětí budou za nějaký ten rok rodiče a budou svým ratolestem vybírat hračky a ostatní zboží. Máte vyhráno ve chvíli, kdy zazní věta: „Hele, tuhle značku mi naši taky kupovali…“ Ano, je to hudba budoucnosti, ale stejně ji nechte při tvorbě loga hrát.
Prodlouženou trvanlivost můžete svému logu zajistit díky následujícímu triku. Není snadné ho využít, ale minimálně se pokuste, protože možnost měnit, aniž byste měnili je k nezaplacení. Zní to podivně, ale přesně tohle vám u loga zajistí jeho
-
Flexibilita
Může se zdát, že právě zmíněné pravidlo malé frekvence změn, pružnost nového loga z části omezuje, ale v tomto případě tomu tak není.
Jedná se o to, že můžete vytvořit takové logo, které se bude měnit třeba každý den a přesto zůstane stále stejné. Nejlépe je vzpomenout si na příklad loga společnosti Google. Asi se nestane, že byste jej nerozeznali, a přesto se mění, například podle významných událostí, ať již aktuálních, nebo minulých.
Další pěknou inspiraci vám může poskytnout firma Kapulica Studio. Zvolili si za logo písmeno „K“ a na následujícím obrázku vidíte, jak lehce a jednoduše se dá s tak prostou formou loga pracovat.
Takže pro jistotu ještě jednou. Flexibilní logo můžete měnit, a přitom je vaše značka stále dobře rozpoznatelná.
-
Dů-Vtip
Pokud se rozhodnete aplikovat do svého loga vtip, rozhodně se vyhněte většině veršů. Rýmované slovní hříčky většinou působí poněkud levně. Záměrně uvádíme „většině“. Jakmile totiž začnete vnímat jakékoliv podnikatelské poučky jako dogma, jste na nejlepší cestě k pádu. Ale zpátky k logům. Docela hezky to lze uvést na následujícím příkladu banneru muzea zločinu.
Využili font psacího stroje a „utajovacích“ cenzurních zásahů.
Slušného výsledku se dá také dosáhnout spojení dvou slov v jedno. Ale pozor, pokud tvoříte takový název, nebo logo v jiném jazyce, než ve vaší mateřštině, je více než vhodné nechat výsledek posoudit rodilého mluvčího. Zvlášť v případě, že využíváte jemných jazykových nuancí, aby nové, vámi vytvořené slovo, znělo jako nějaké již existující. Může se totiž stát, že dosáhnete ve výslovnosti nějakého pejorativního výsledku, aniž byste o tom věděli. Téměř každý jazyk má mnoho slangových výrazů, které jen tak ve slovníku nenajdete, ale rodilý mluvčí je odhalí na první pohled, nebo spíše poslech. Neméně důležité je, dát vaší značce
-
Příběh
Není to jen o popisu historie firmy. Ať už skutečné, nebo smyšlené. Příběh můžete v rámci vaší značky tvořit i z maličkostí. Za zmínku stojí například společnost Chokolate, neboť, pomineme-li podobnost s čokoládou, kterou si zapamatuje skoro každý, dokázali zaujmout paměť zákazníků a klientů, třeba tím, že rozdávali firemní vizitky zabalené v malém kousku staniolu a vizitku bylo třeba nejprve rozbalit. Po stránce ekologické nic moc, ale pozitivní obchodní dopad to mělo slušný.
Tvořte malé příběhy, kterými vryjete svou značku do mysli všech, kteří je budou v danou chvíli vnímat a prožívat.
-
Symboly a značky
Další z možností, jak učinit vlastní logo dobře zapamatovatelné, je využití obecně známých značek a ikon. Jedná se o oblast využívanou, ale zdaleka ne vytěženou. Podívejte se na následující příklady, které tuhle problematiku osvětlí lépe, než popis.
Loga firem Reloaded a C Plus, využívají symboly pro ochranu autorských práv. Společnost Omidyar Network sáhla po standardní ikoně vypínače. Jednoduché, ale účinné. Pokud se chcete těmito nápady inspirovat, pátrejte na internetu po seznamech ikon a prověřujte, zda se vám některá z nich nebude do loga hodit.
-
Mezera na estetickém trhu
V případě tvorby loga se to lehce řekne, ale hůř provede. Co si budeme namlouvat. Firem za poslední roky neuvěřitelně přibylo. Vždyť jen účastníci našich kurzů o podnikání na Amazonu jich za poslední rok založili několik stovek.
Proto je čím dál těžší vymyslet něco skutečně originálního. Přesto na tom pracujte, protože nestačí se jen pokusit. I v případě, že svěříte tvorbu loga profesionálům (což je stejně většinou nejvýhodnější) musíte mít vlastní ucelenou představu, kterou popíšete do zadání. Vždy se snažte do výsledku protlačit svůj názor, ale ten mějte rozhodně podložený minimálně povědomím o konkurenci a požadavcích vašich zákazníků.