Jak předat grafikovi kvalitní zpětnou vazbu

Jak předat grafikovi kvalitní zpětnou vazbu

Jak předat grafikovi kvalitní zpětnou vazbu

 

Podívejme se v dnešním příspěvku znovu na problematiku zadávání a hodnocení zakázek grafikům. Při podnikání na Amazonu se tomu nevyhnete, snad jedině v případě, že budete design svého loga, obalu produktu, nebo webu tvořit sami. Vezmeme to ale dneska z druhé strany. Při většině projektů jsme zvyklí sledovat pouze svůj zájem a používat svůj styl komunikace. Je ale potřeba si uvědomit, že různé profese vyžadují odlišný přístup. Není snad nutné, absolvovat kvůli jednomu zadání kurz komunikace. Jde spíše o to, naladit se na způsob práce určitého dodavatele. Jen tak totiž můžete dosáhnout požadovaného výsledku rychle s tím, že bude skutečně odpovídat vaší představě.

 

Čím designér začíná

 

Každý správný grafik a návrhář vás bude urgovat, dokud mu neposkytnete konkrétní informaci o vaší cílové skupině. Je to vlastně vodítko i pro vás. Pokud designéra tenhle extra-důležitý údaj nebude zajímat, znamená to, že se nepohybuje v oblasti marketingu dostatečně dlouho, nebo svou práci prostě nedělá dobře.

 

Pořád se sice jedná o zadání grafické práce, ale v poměrně citlivé oblasti obchodu to znamená mnohem víc. Kvalitní designér s vámi bude diskutovat o určení cílové skupiny a bude se vás snažit oddělit od vašeho osobního pohledu na zakázku. Nejde totiž o vás, ale pouze a jenom o vaše zákazníky. Myslete na to při každém zadání a při každé zpětné vazbě, kterou budete dodavateli dávat.

 

Důležité ovšem je, myslet na své zákazníky již na počátku celého procesu. Každá změna zadání v průběhu zakázky jen zdržuje a může se zbytečně prodražit. Pozitivně proto můžete vnímat například designérovu připomínku k zadání typu: „Dobře, chápu, že nemáte rád zářivé barvy, ale mají to návštěvníci vašeho webu stejně?“

 

Otázka „Proč“

 

Nemějte designérovi vůbec za zlé, pokud bude na některý z vašich podnětů reagovat otázkou „Proč“. Taková situace může nastat například ve chvíli, kdy dostanete první designový náhled, a vaše připomínka bude znít: „Můžete tenhle komponent přesunout víc doprava?“ Grafik se má v té chvíli opravdu zeptat, proč. Zvlášť pokud ví, co dělá. Měl by vám být hned schopen říci, proč situoval určitou část loga, do toho konkrétního místa, nebo proč je nejvhodnější umístit lištu s rozcestníkem na vašem webu zrovna tam, kde ji navrhl.

 

Důvěřujte dodavateli, kterého jste vybrali. Nikoliv však slepě. Díky internetu máte možnost prověřit a posoudit jeho výsledky a také to, jak úspěšná jeho tvorba je. Nebojte se zkombinovat několik informačních kanálů. Najděte si výsledky designérovy tvorby, vyberte pár značek na kterých dělal a zjistěte, zda se výrobky s jeho logem dobře prodávají, nebo jestli se jím navržené webové stránky zobrazují na prvních stránkách vyhledávačů.

 

Poctivý tvůrce se snaží identifikovat problém

 

V případě, že grafikovi nepomůže prostá otázka „Proč“, měl by začít postupovat více „detektivně“. Na váš podnět typu: „Změňte modrou barvu za červenou a celé to posuňte dolů“, by měl reagovat zjišťováním, jaký problém tím chcete vyřešit. Z praxe se nejčastěji dostane k tomu, že se vám stávající postup prostě jenom nelíbí, což v rámci byznysu velkou váhu nemá.

 

Oproti tomu samozřejmě počítejte s tím, že designér nemůže být vševědoucí. Věřím, že váš argument třeba v tom smyslu, že modrá barva v logu příliš evokuje styl vašeho největšího konkurenta, přijme bez námitek a společně najdete vhodné řešení.

 

Nejvýhodněji investujete čas na začátku

 

Může se zdát, že při zadávání výroby loga, nebo jakékoliv jiné práce na designu, nebudete dělat nic jiného. Určitě víte, že to tak není, nicméně právě čas, který vložíte do zadání zakázky hned na začátku, se bude počítat dvojnásobně.

 

Neváhejte se s designérem, který na vaši poptávku reflektoval, osobně setkat. Skype, nebo Google hangout vám to samozřejmě umožní, i v případě, že je designér z jiné země, nebo kontinentu. Jak už jsem řekl, taková chvíle na začátku vám může v budoucnu ušetřit spoustu starostí. Designér bude mít možnost plně pochopit vše, co mu potřebujete sdělit a rovnou s vámi může probrat detaily zakázky. Znovu budete mít možnost odhadnout, jestli vám daný dodavatel bude vyhovovat a zda je z hlavy schopen hovořit například o posledních trendech v marketingu a podobně.

 

Rekapitulace v několika bodech

  • Zboží, nebo služby nebudete prodávat sobě, ale zákazníkům. Nechte vše designovat pro ně!

  • Designér, který se hodně ptá, má šanci na úspěch.

  • Známkou profesionality může být i to, že s vámi dodavatel nesouhlasí.

  • Dostanete pouze to, co do zakázky investujte!

 

 

Jak předat grafikovi kvalitní zpětnou vazbu
Počet hodnocení: 6
4.7