Názory prodejců, které by měl Amazon znát

Názory prodejců, které by měl Amazon znát

Pokud na Amazonu prodáváte, určitě jste už zažili stav, při kterém byste Amazonu rádi sdělili, že se cítíte bezmocně. Že se vám zdá, že všechna pravidla jsou namířena proti vám a není žádné síly, která by vám v dané situaci aktivně pomohla. Takovou situaci prožil asi každý prodejce. Vždyť každý z nich, nebo lépe, z vás, má v byznysu na Amazonu vložené peníze, platí za reklamu a věnuje spoustu času propagaci. Potom stačí jeden chybný krok, nebo negativní postup ze strany recenzenta a všechno úsilí přijde vniveč.

 

Věřme, že se v dohledné době alespoň některé postoje Amazonu vůči prodejcům změní. První základ takového přání byl možná položen před několika týdny, kdy Amazon sezval 500 prodejců do Seattlu z důvodu sdílení informací. Ti z nás, kteří museli čekat před branami, neboť nebyli držiteli zlaté vstupenky, musí jen doufat, že Amazon vyslyší prosby a nářky a své standardní postoje vůči prodejcům začne měnit.

 

Ale smyslem tohoto článku nejsou stesky a stížnosti. To by bylo příliš jednoduché. Důvodem je předání plného spektra informací. Tedy ne jenom pozitiva, která z podnikání na Amazonu plynou, ale i potíže, které budete muset na své cestě k vysněné finanční nezávislosti překonat.

 

Vycházejme z toho, že:

 

Většina prodejců chce dělat správnou věc. Jsou ochotni vylepšovat listing a zkvalitňovat postupy. Chtějí prodávat podle pravidel a využívat nejlepší praktiky, jakmile budou s určitostí vědět, které to jsou.

 

A dále, že:

 

Amazon si svých prodejců cení a chce, aby na trh uváděli další a další produkty, neboť náš úspěch je i jeho úspěchem. Mnoho „Amazoňanů“ si neuvědomuje, jak nastavené podmínky a procesy tvrdě dopadají na komunitu prodejců – resp. prodejců z třetí strany.

 

Přes tyto předpoklady je jasné, že většina prodejců v současnosti čelí při prodeji na Amazonu mnoha potížím. Především se jedná o to, že jsou omezováni pravidly, kterým pořádně nerozumí. Jejich prodejní účty bývají pozastaveny, či úplně zrušeny. Nemohou prodávat a musí dát dohromady akční plán, aniž by přesně věděli, co chce Amazon vidět a slyšet. Jakmile se dostanou do velkých potíží, z Amazonu, který na začátku vystupuje jako silný partner s aktivní podporou, se často stává mrtvý brouk.

 

V tuto chvíli je ale důležité říci, že mnoho prodejců se o pravidla začne zajímat skutečně až ve chvíli, kdy jim teče do bot. Dokonce to může být i jejich většina. Zaujetí rozjezdem prodeje je vždycky veliké a je jasné, že se obchodník soustředí především na propagaci, výhodný nákup zboží a levnou dopravu. Přehlédnout, nebo nepochopit určité pravidlo, či nařízení, je běžné a stává se to pořád. To jen abych nelíčil Amazon jako hulváta, který všechno slíbí a nic nedodrží.

 

Faktem ale je, že pro Amazon je na prvním místě vždy zákazník a pochybuji, že se na tom v budoucnu něco změní. Tím, že chce pro zákazníka jen to nejlepší, především co nejnižší cenu zboží, svazuje prodejce spoustou pravidel a vyhrazuje si právo zavřít jakýkoliv prodejní účet, bez ohledu na to, kolik zboží je přes něj zrovna prodáváno a jak dlouhou obchodní historii má prodejce za sebou.

 

Prodejci by byli určitě vděční, kdyby vzal Amazon na zřetel minimálně následující stručný seznam jejich potíží a hlavně pocitů:

 

Presumpce neviny neplatí – důkazní břemeno je prostě vždy na prodejci. Musí se bránit nejen zákazníkům, kteří často reklamují produkt, poničený pouze nesprávným používáním, ale také akcím ze strany konkurentů. Ono totiž není nic těžkého koupit účelově zboží od konkurence a napsat extrémně negativní recenzi. V tomto případě pomoc ze strany Amazonu neočekávejte. Zboží bylo prokazatelně zakoupeno, klientský účet recenzenta v pořádku a recenze neporušuje žádné z pravidel Amazonu.

 

Pozastavený, nebo zrušený účet – řešíte většinou s jedním z operátorů, který má jen velmi obecné povědomí o podnikání a rozhodně není specificky vyškolen v obchodním právu USA. Navíc můžete narazit na špatnou angličtinu některých pracovníků Amazonu, což celému jednání rozhodně neprospěje.

 

Prodejci, kteří generují každý měsíc zisky v milionech dolarů jsou hodnoceni operátorem, který nemá o prodeji na Amazonu ani potuchy a zamítne a ukončí jakoukoliv akci, jež nespadá do některé z přesně vymezených škatulek.

 

Jednostranná časová omezení – jsou skutečně na obtíž a snadno vyvolají pocit nespravedlnosti. Jde o to, že na řešení potíží na své straně, mají prodejci často jen omezený časový limit, bez ohledu na to, že musí k vyřešení případu například sehnat nějaký důležitý dokument, nebo potvrzení. Když je naproti tomu na tahu Amazon, a prodejce potřebuje rychlé řešení, žádný limit stanoven není a svou žádost jste nuceni urgovat.

 

Určitě by bylo možno najít ještě několik ukázek nespravedlivého, nebo nedostatečného přístupu Amazonu k prodejcům, ale je moc důležité si uvědomit, že při běžném podnikání není k dispozici vůbec žádná podpora. Poplatky za prodej na Amazonu nejsou tak vysoké a za služby, které Amazon poskytuje rozhodně stojí. To, že největší prodejní portál světa bude vždy upřednostňovat zákazníky oproti prodejcům, je fakt, se kterým se prostě musíme smířit.

 

Vzdát se při prvních problémech nevyřeší vůbec nic a s takovým přístupem se nepřehoupnete ani přes první krok, kterým je výběr vhodného produktu. V rámci našeho kurzu předkládáme návody, které vám pomohou vyhnout se většině zádrhelů a to, že některé určitě přijdou a budete je muset řešit, je samozřejmé. Sami jsme při budování svého amazonového byznysu překonali mnoho překážek a další přijdou. Důležité je, že jsme k jejich zdolávání odhodláni. To jediné se v jakémkoliv typu podnikání opravdu počítá.

Názory prodejců, které by měl Amazon znát
Ohodnotit