Záhada Amazonu: O co jde nejpodivnější americké průmyslové společnosti?

Záhada Amazonu: O co jde nejpodivnější americké průmyslové společnosti?

Záhada Amazonu: O co jde nejpodivnější americké průmyslové společnosti?

 

Investoři a podnikatelé zbožňují mezinárodní obchodní společnost Jeffa Bezose už ve chvíli, kdy ještě negenerují žádné zisky a otázkou je, zda někdy budou.

Pokud se budete chtít dopátrat jednoduché definice, popisující nejzáhadnější a všeobjímající americkou firmu, použijte výrok, jehož autorem je její výkonný ředitel Jeff Bezos: „Každý vynález vyžaduje dlouhodobou trpělivost k tomu, aby byl nepochopen.“ Podivné, že? Ale to přesně Amazon vystihuje. Opisem by mohlo být také: „Pokud ještě nechápete, co přesně se snažím vybudovat, vydržte.“ Jeff Bezos pronesl tento výrok v roce 2009 na prestižní výroční večeři, kterou pořádal Aspen Institute.

Raketový růst bez cíle?

Do čtyř let od této události stoupla hodnota akcií a roční tržby Amazonu téměř trojnásobně, přesto pro většinu pozorovatelů ono zmíněné čekání na konečný výsledek pokračuje. Pokorný rozjezd společnosti v Seattlu je dávno pryč a z Amazonu se stal největší ochod s knihami na světě, největší internetový obchod vůbec, největší poskytovatel webhostingu, nejsilnější konkurent americké společnosti Netflix, která se zabývá poskytováním streamovaných médií…a takhle můžeme pokračovat dál a dál. Původní obchod s knihami roztáhl síť svých obslužných center téměř po celém světě s ambicí stát se během relativně krátké doby obchodem se vším a hlavně všude.

Čím tedy Amazon skutečně je?

Je to obchod? Mediální společnost? Přepravní kolos? Záhadná strategie Amazonu je umocněna zejména dvěma faktory. Prvním je rozhodně komunikační oddělení, které je proslulé tím, že prakticky nekomunikuje. Například požadavky na vyjádření k článkům o Amazonu jsou nejdříve oddalovány, a posléze s železnou pravidelností odmítány. A neplatí to zdaleka jen pro žádosti bloggerů a malých, nebo málo známých firem. Ani pracovníci renomovaných firem, specializujících se na celosvětový průzkum trhu, opravdoví predátoři ve světě získávání informací, nemají jasno, jaký cíl Jeff Bezos sleduje. Vystihuje to i suché konstatování předního analytika společnosti Morningstar, kterým je R.J. Hottovy. Vyjádřil se pouze, že: „Definovat Amazon je velmi obtížné…“ Nicméně naprosto nezpochybňuje neuvěřitelný potenciál, který v sobě Amazon ukrývá.

Druhý a ještě podivnější faktor

Je jím oblast finanční politiky společnosti. Investoři si vyvinuli neskutečně pevný a na první pohled těžko opodstatnitelný vztah k Amazonu i přesto, že ještě v dnešní době, tedy téměř 21 let od založení, vykazuje jen nepatrný čistý zisk, pokud vůbec nějaký vykazuje. Společnost je zaklíněna mezi velmi nízkými zisky slevového obchodu a obrovskými náklady logistické společnosti. Jako příklad postačí třeba výroční zpráva z roku 2012, kdy Amazon vykázal ztrátu 39 milionů dolarů. Vezměte například společnost Apple, která za jediný rok vykázala zisk 42 miliard dolarů. To je zhruba 22-ti násobek zisku Amazonu za celou dobu existence. Přesto je Amazon oprávněně zařazen mezi největší americké průmyslové společnosti. Vždyť například částka, kterou do Amazonu investoři vkládají, je více než čtvrtina objemu investic, které registruje právě Apple.

Nenápadný rival

Amazon na první pohled nesoupeří, je však známo, že jeho největšími rivaly jsou společnosti Walmart, eBay, Netflix, Microsoft, a Apple, alespoň co se týče uvádění nových výrobků na trh a cílení kampaní. Věřte mi, že ve vztahu k historii amerického trhu dává jejich neviditelná strategie smysl. Musím naprosto souhlasit s Benedictem Evansem (konzultant společnosti Enders Analysis), že Tablet Kindle Fire a tolik diskutovaný telefon z produkce Amazonu, nejsou obyčejné výkřiky do tmy, ani lehkomyslné pokusy na trhu. Amazon se tak dostává zákazníkům přímo na stůl, aby už nemohli uniknout ze zářivého dosahu jeho úvodní nákupní stránky. Úsilí Amazonu, jakkoliv se zdá výstřední, je tedy pečlivě směřováno k maximálnímu posílení vztahu se zákazníkem.

Divoký západ v 21. století?

Strategie Amazonu jako by byla vytržena z původních pravidel obchodu z Ameriky konce 19. století. Právě v té době byl totiž americký venkov čerstvě propojen s městy vlakovou dráhou a také telegrafními dráty. Ona pravidla obchodu existovala pod názvem „Consumer‘s Bible“ a společnosti jako například Sears se jimi řídily. Zrovna společnosti Sears se podařilo vybudovat rozsáhlou obchodní síť. Začínali ovšem jako obchod, který přijímal objednávky a doručoval zboží prostřednictvím pošty. A jsme u toho, že? Během velmi krátké doby už stály jejich obchody a logistická centra. Byli nezastavitelní. Pokud byste dnes dostali do ruky původní vydání pravidel a chtěli podle nich řídit svůj byznys, připadali byste si s jeho pěti sty stránkami zřejmě jako hodinář, který má opravit hodinový strojek pomocí pazourkové palice. Nicméně jedna informace nám teď poslouží. Zní: „Pošta přivede obchody k zákazníkům“. Amazon se této poučky zjevně drží a velmi dobře ji používá. Otázka však stále zní: „Uspěje?“

Kdo další může vydělávat?

Existuje detailně propracovaný výukový systém, podle kterého můžete vybrat nejvhodnější produkt a začít prostřednictvím Amazonu obchodovat. Nutno říci, že můžete nejen začít, ale i raketově vystoupat. I v Čechách se již našlo několik profesionálů, kteří dokázali, že při dodržení určitých pravidel je možné založit na Amazonu velmi výnosné podnikání. Jsou mezi nimi i tak zkušení obchodníci, jako třeba Zdeněk Steiner a Jan Furiš a v pokračování tohoto blogu nebudete ochuzeni ani o rozhovor s nimi. Ač nejsou v podnikání žádnými nováčky, neváhali se pustit do nového odvětví a odkryli v něm nečekané možnosti.

Záhada Amazonu: O co jde nejpodivnější americké průmyslové společnosti?
Počet hodnocení: 6
4.7

One thought on “Záhada Amazonu: O co jde nejpodivnější americké průmyslové společnosti?

Comments are closed.