Tajemství poplatků Amazonu odhaleno

Tajemství poplatků Amazonu odhaleno

Podnikání na Amazonu se v našich končinách stává stále populárnějším. S narůstajícím počtem stoupenců tohoto obchodního modelu se také množí počet diskuzí ohledně poplatků, které si Amazon za své služby účtuje.

Je Amazon drahý?

Setkáte se i s názory, že je Amazon pro prodejce přemrštěně drahý. „15% provize z prodeje? Kde je prostor pro moji marži?“. To je námitka, která odradí nejednoho zájemce o prodej na Amazonu od dalších úvah.

Vše něco stojí, a i zde je potřeba si uvědomit, co si na Amazonu vlastně platíte. To nejdůležitější se dá shrnout do čtyř slov: platící a loajální zákazníky.

Amazon je na světě již více než dvacet let, což by se v prostředí internetu dalo přirovnat k podniku s více jak stoletou tradicí. Za tu dobu si Amazon vybudoval nepředstavitelně velký zákaznický kmen. A co víc – získal si srdce svých zákazníků.

V létě roku 2015 Amazon disponoval 294 miliony zákaznických účtů. Z toho více jak 40 milionů zákazníků je členem placeného zákaznického programu Amazon Prime.

To je tedy to, co Amazon prodejcům za provizi poskytuje. Být dobře viděn na Amazonu dnes znamená více, než mít prodejnu na nejfrekventovanější prodejní třídě. Znamená to dostat se do hledáčku hejna hladových piraní, připravených zakousnout se do všeho, co spadne na hladinu.

Nyní si představme, kolik námahy a finančních zdrojů by bylo potřeba, abychom si alespoň malé hejno takových piraní vychovali sami. A možná by to nebyly ani tak piraně, jako spíš hodně přežraní kapři samotáři. Ostřílení majitelé eshopů mi jistě dají za pravdu, když řeknu, že internet již dávno není místem nízko rostoucího ovoce.

FBA: efektivní outsourcing logistiky a zákaznické podpory

Další službou, kterou chytrý podnikatel na Amazonu využije, je FBA, neboli Fulfillment by Amazon. Jedná se o vysoce sofistikovaný systém logistiky a zákaznické podpory. Prodejce naskladní své produktu ve skladu FBA a Amazon se kompletně postará o vyřízení objednávek, dodávku zboží a zákaznický servis.

Prodejce tak vůbec nemusí sáhnout na své zboží a Amazon si strhne poplatky za tuto službu přímo z tržeb, které prodejci vygeneruje.

FBA navíc přináší další výhody. Objednávky realizované přes FBA kvalifikují prodejce pro:

  • Přístup k nejlukrativnějším zákazníkům Amazonu, členům placeného programu Amazon Prime
  • Dopravu zdarma při objednávce nad 35 USD pro zákazníka
  • Privilegovaný statut prodejce v některých kategoriích
  • Možnost dárkového balení produktů skladovaných přes FBA

Kolik mě prodej na Amazonu bude stát

Nyní si ukážeme, co prodej na Amazonu skutečně stojí. Pro přehlednost si poplatky Amazonu rozčleníme do několika skupin:

Měsíční poplatek za vedení prodejního účtu

Amazon nabízí dva typy prodejních účtů: individuální a profesionální. Vedení individuálního účtu je zdarma, ale je kompenzováno paušálním poplatkem za každý prodaný produkt, tzv. Per Item Fee, ve výši 0,99 USD.

Naproti tomu profesionální prodejní účet je zpoplatněn 39,99 USD měsíčně, ale neúčtuje se zde zmíněný poplatek Per Item Fee. Od 41 prodaných produktů měsícně se tedy v každém případě vyplatí mít profesionální účet (odhlédneme-li od dalších výhod, které tento typ účtu nabízí).

Provize z prodeje

Provize z prodeje, neboli Referral Fee, je poplatek, který si Amazon účtuje z každého prodeje, který přes něj uskutečníte. Je to poplatek za využití jejich portálu a zprostředkování zákazníka. V drtivé většině produktových kategorií činí tento poplatek 15% z prodejní ceny.

Poplatky FBA a změny v roce 2016

Následující poplatky Amazon účtuje prodejcům, kteří využívají služeb FBA. V případě, že prodejce rozesílá své produkty sám, tak mu tyto poplatky nejsou účtovány. Poplatky Amazon účtuje při uskutečnění prodeje. Kromě poplatku za skladování, který je účtován za každý měsíc, kdy je produkt na skladu.

Amazon v únoru 2016 mění strukturu těchto poplatků a my se tedy již zaměříme na tento nový ceník FBA.

Nejdříve určíme příslušný ceník

FBA rozlišuje několik kategorií, podle kterých se poplatky liší.

V první řadě musíme rozlišovat mezi kategorií Media (knihy, hudba, videa, DVD, počítačové hry a software) a Non-Media (vše ostatní).

Dále se ceník FBA liší dle rozměrové a hmotnostní kategorie. Amazon rozlišuje mezi tzv. Standard-Size produkty (maximální rozměry cca. 45 x 35 x 20 cm a maximální hmotnost 9 kg) a Oversize produkty. Tyto dvě kategorie se dále člení na několik podkategorií.

V kostce řečeno: čím je produkt menší a lehčí, tím jsou poplatky FBA nižší. Detailní ceník služby FBA naleznete přímo na stránkách Amazonu. My se nyní zaměříme na jednotlivé druhy poplatků v kategorii Non-Media.

Order Handling

Tento poplatek je účtován jednou na objednávku a činí 1 USD u Non-Media produktů. Jedná se o poplatek za zpracování objednávky.

Pick & Pack

Poplatek za „sběr“ produktu ve skladu a jeho zabalení. V kategorii Non-Media činí 1,06 USD za produkt (kromě oblečení, kde činí 1,46 USD).

Weight Handling

Tento poplatek se liší dle velikostní a hmotnostní kategorie produktu. U Standard-Size produktů s hmotností do 450 g činí 0,96 USD. S narůstajícími rozměry a hmotností tento poplatek stoupá.

Inventory Storage Fee

Měsíční poplatek za skladování produktů. Tento poplatek se odvíjí od objemu produktu a ročního období a je překvapivě nejnižší položkou (pokud dodržíme zásadu výběru malého produktu). Od ledna do září činí 19,07 USD za m3 a od října do prosince 25,42 USD za m3 u Standard-Size produktů.

U vhodně vybraného produktu bývá obrátkovost skladových zásob v průměru 1-2 měsíce, takže v kalkulaci zohledníme jednoměsíční skladování produktu.

Volitelné služby FBA a poplatky

Výše uvedené poplatky jsou účtovány u každého produktu, který naskladníme a prodáme přes FBA. Kromě toho si ale můžeme zvolit některé nadstandardní služby.

FBA Label Service

Tato služba pro nás zajistí oetiketování našich produktů čárovými kódy FNSKU, tak aby mohly být naskladněny ve skladech FBA. Poplatek činí 0,2 USD za produkt. Alternativně může etiketování nebo natištění kódu na obal provést výrobce produktu (dodavatel).

FBA Inventory Placement Service

Amazon má v rámci USA několik logistických center (skladů). Pro optimální obsloužení zákazníků vyžaduje Amazon po prodejci dodání produktu do několika z nich. Toto rozdělení zásilky produktů lze obejít pomocí služby FBA Inventory Placement. Za poplatek může prodejce své produkty dodat pouze do jednoho skladu FBA a Amazon si zajistí rozdělení dodávky sám. U Standard-Size produktů s hmotností do 450g činí tento poplatek 0,30 USD za produkt.

Názorná ukázka na konkrétním produktu

Jak vidíme, poplatky Amazonu jsou poměrně členité. Pro lepší představu si nyní ukážeme celkovou výši poplatků na konkrétním případu.

Uvažujme tedy, že prodáváme produkt z kategorie sport o rozměrech 20 x 15 x 3,8 cm, hmotností 500g a s prodejní cenou 24,90 USD, který dodáváme prostřednictvím FBA.

Poplatky v tomto případě jsou:

Amazon Referral Fee (provize z prodeje): 3,74 USD

Order Handling: 1 USD

Pick & Pack: 1,06 USD

Weight Handling: 1,95 USD

Monthly Storage Fee (měsíční skladovné): 0,02 USD

FBA Label Service Fee (volitelné etiketování produktu): 0,20 USD

Celkové náklady na jeden prodaný kus činí: 7,97 USD.

Nyní se přepneme z uvažování živnostníka, který vše dělá sám a svůj čas „jakoby nepočítá“, do uvažování strategického podnikatele, který vytváří podniky generující pozitivní cashflow.

Když zvážíme všechny výhody, které nám podnikání na Amazonu poskytuje, je využití tohoto prodejního kanálu a služby FBA ideální možností pro vybudování dlouhodobého ziskového podnikání nebo přinejmenším zvýšení odbytu ve stávající firmě.

Tip na závěr

Abychom se nemuseli složitě probírat ceníky FBA, Amazon pro nás připravil užitečného pomocníka, FBA Revenue Calculator. V něm si můžeme komfortně zjistit výši poplatků pro konkrétní produkt, který je již zalistován na Amazonu.

Vyhledejte si na Amazonu produkt, který svou kategorií, rozměry a hmotností nejvíce odpovídá produktu, který zamýšlíte na Amazonu prodávat. Tímto způsobem jednoduše zjistíte alespoň přibližnou výši poplatků, které za prodej svého produktu na Amazonu zaplatíte.

Tajemství poplatků Amazonu odhaleno
Počet hodnocení: 40
4.6

20 thoughts on “Tajemství poplatků Amazonu odhaleno

  1. Zdravim Tomas,

    Zaujimalo by ma, ci Amazon vyzaduje urcite minimalne mnozstvo jednotiek daneho produktu pri naskladnovani na sklad FBA?
    Dakujem pekne.

  2. Zdravim Vas Jozefe,

    zasilane mnozstvi produktu je na Vas, Amazon zadny pozadavek minimalniho mnozstvi nema.

    S pozdravem

    Tomas

  3. Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak to budu mít s daněmi? Budu muset odvádět daně pokud budu mít produkt na skladě v Americe? A nemohlo by mi něco hrozit například daňové úniky? Raději bych si o tom ještě něco zjistil. A jak si založím individual account na amazonu bez toho abych musel uvádět svou kreditní kartu? Někde jsem se dočetl, že z bezpečnostních důvodů, je lepší mít na amazonu PayPal, děkuji za případné odpovědi.

    1. Dobrý den Roberte, prodej na Amazonu je podnikání, a na příjmy z podnikání se samozřejmě vztahují daně. Daňové záležitosti je potřeba konzultovat s daňovým poradcem. Přestože danění příjmů z prodeje na Amazonu v USA není nijak složitější než danění příjmů z podnikání zde v ČR (spíše naopak), je potřeba mít věci v souladu s legislativou. A s tím Vám nejlépe pomůže odborník. V kurzu Megabyznys věnujeme této problematice samostatný modul a absolventi kurzu se mohou obrátit na služby našeho partnera – specialistu na podnikání v USA pro české a slovenské daňové rezidenty a související daňové a účetní záležitosti.

      Kreditní kartu budete pro plnou funkci prodejního účtu na Amazonu potřebovat, PayPal zde není řešením.

  4. Dobrý den,

    někde jsem se dočetl, že pro obchodování na Amazonu je potřeba mít s.r.o. v ČR, je to pravda ?

    1. Dobrý den Michale,
      můžete využít různé firemní formy a struktury. V tomto Vás Amazon v podstatě nijak neomezuje. V zásadě Vám stačí i jen živnostenský list, z ČR můžete na Amazonu prodávat i jako fyzická osoba – podnikatel. Optimální je ale do budoucna si založit firmu přímo v USA, což je pro americké zákazníky nejpřirozenější. Je to také otázka daňového zatížení jednotlivých firemních forem a dalších faktorů, které zde hrajou roli. Proto tématu výběru vhodné firemní struktury a daňovým otázkám věnujeme samostatný modul v tréninku Megabyznys.

  5. Dobrý den,

    děkuji za prinosný text 🙂
    Chtěl bych se zeptat jestli nevíte odpoved na tohle rešení:

    – chtěl bych prodávat v němčině (pozdeji i v jiných jazycíh) moji knihu, tedy jinny obchodník tak nebude pokud mu nedodám knihy —-
    1.) v případě že vyuziju FBA tak baj oko to vycházi na 2 Eura + 15% provize.
    Ovšem jak je to s poštovním, to se učtuje zvlást nebo jak je to. Cena knihy je 40 EUR, a na webu u jiných knihách s touhle cenu je často napsáno postovné zdarma. Jo dodám jedná se o knihu s hmotnosti do 300 g a lze posílat nejlevnejsi formou po celém světě.
    2.) Jak je to s DPH u knihy? (já jsem platce DPH v ČR)
    3.) existuje pro někdo kdo mluví česky a má na starosti obchodníky z čech co chtěji prodávat v zahraničí
    4.) funguje to uplne stejne aj pro USA a činský trh?

    Předem moc děkuji

    1. Dobrý den,
      děkujeme za dotazy. Vzhledem k tomu, že to není produkt, o kterých vyučujeme v kurzu…mohu vám nabídnout placenou konzultaci s mentorem na vaše téma. Pokud máte zájem napište na e-mail info@megabiz.cz Děkuji

  6. Dobrý den, jsme výrobci patentovaného plastového organizeru – k uložení a přenášeení šroubků, drobných nástrojů a v dalším segmentu zákazníků rybářských potřeb. Výrobní náklady okolo 20 Kč, s naší marží prodejní cena top zákazníkům začíná okolo 27 Kč, řekněme okolo 1USD. Čtu zde, na konkrétním příkladě, že tento produkt bude ze strany Amazonu zatížen poplatky okolo 7,9 USD. Je pro nás obchodování přes AMAZON z tohoto důvodu vyloučeno? Tím se dostáváme na prodejní cenu pro koncové zákazníky Amazonu přes 170 Kč – což produkt činí neprodejným. Aby se produkt dobře prodával, musí být koncová cenu max. do 100 Kč. Je řešením prodávat výrobek jako pack po 20 nebo 50ks? Díky za odpověď.

    1. Dobrý den,
      pokud je po tzv. paketech poptávka pak ano….nicméně o tom pochybuji navíc se dostáváte na vyšší váhu a také rozměry.

  7. Dobrý deň,

    Chcel by som sa opýtať na profesionálny účet Amazonu.Je tam cena 40$ + plus všetky popaltky za skaldovanie atď.Ale moja otázka je že či sa platia nejaké ďalšie poplatky za počet vecí ktoré budem mať pod mojou značkou.

    Ďakujem pekne za odpoveď.

    1. Dobrý den, pokud budete mít pod svým účtem více listingů, tak neplatíte žádné další poplatky…kromě těch o kterých píšete.

  8. dobrý den, co tak obchodovanie na ebay alebo alibaba , to sa nevypláca ?

    1. Zaměřujeme se na Amazon není cílem na začátku se orientovat na více platforem navíc Amazon je největší.

  9. Dobrý den !
    Chtěl jsem se zeptat, jestli je teoreticky možné dodávat své výrobky do skladu (skladů) Amazonu v USA v režimu FBA. Podmínkou by pro me bylo, že se nechci registrovat jako firma v USA a považuji za velice obtížné si zajistit bankovní účet v USA. Stačí mi tedy jenom to, že jsem živnostník – plátce DPH, který by si u Amazonu zaregistroval kreditní kartu pro poplatky a místo bankovního účtu bych si chtěl zaregistrovat pro případné příjmy svůj paypal účet – jde to takhle ??
    Druhý můj dotaz je ohledně změn ceny produktu na amazonu. Je možné cenu operativně zvýšit nebo snížit a to i ve větším rozsahu ??
    Předem děkuji za odpověď

  10. dobry den

    aby to bolo presne treba do vasich vypoctov zahrnut este postovne za dorucenie mojho tovaru na sklady Amazonu. Alebo sa mylim? Dakujem

    1. Dobrý den poplatky Amazonu, nesouvisí s dopravou vašeho produktu do skladu.

Comments are closed.